poniedziałek, 29 października 2012

Czas na zmianę opon na zimowe

Zima zaskoczyła? Chyba nie do końca, bo prognozy zapowiadające śnieg w miniony weekend pojawiły się już dobry tydzień temu. Zatem czas najwyższy na rozejrzenie się i wymianę opon letnich na zimowe. Nie można przecież zapominać, że opony terenowe występują także w wersjach sezonowych. Są oczywiście opony all-season, które do pewnego stopnia można używać w warunkach zimowych jak i letnich, ale znani producenci opon nie zapominają również o kierowcach, którzy chcą się przygotować na zimę solidniej i zakupić opony stricte zimowe. Zatem dziś krótki przegląd zimówek terenowych.

Do typowych opon zimowych zalicza się np. Malatesta Thermic 4x4 o charakterystycznym niesymetrycznym bieżniku. Bieżnik charakteryzuje się dużą ilością lameli w celu zwiększenia jej skuteczności na śniegu. Mieszanka, z której została wykonana opona jest bardzo miękka i elastyczna dzięki czemu opona dobrze sprawuje się na twardym lodzie lub oblodzonym asfalcie jak i na pośniegowym błocie.

Kolejny reprezentant klasycznej opony zimowej 4x4 to znany i ceniony BF Goodrich Winter Slalom KSI. Jak łatwo zauważyć opona ta posiada również niesymetryczny bieżnik o dużej (podwojonej) ilości lameli dwukierunkowych zbliżony do tego z opony Malatesta Thermic 4x4 - taki układ jest charakterystyczny dla zimówek. Ma na celu oczywiście poprawić trakcję, zwiększyć przyczepność opony, z jednoczesnym zachowaniem osiągów i niewielkiego zużycia. Wcięcia w bieżniku opony w strefie barkowej dobrze radzą sobie z odprowadzaniem wody i śniegu na boki opony.

Ostatni dziś krótko omawiany model zimówki to opona spod znaku Matador: MP 91 Nordicca. Posiada bardzo oryginalny bieżnik szczególnie w środkowej jego części. Jest to również bieżnik niesymetryczny o bardzo dużej ilości lameli (trójwymiarowych) jak w poprzednich modelach opon. Prócz śniegu radzi on sobie całkiem dobrze w trudnych górskich warunkach. Na uwagę zasługuje mieszanka gumy - nowoczesna "receptura" z dużą zawartością krzemianu - zapewnia optymalne osiągi w niskich temperaturach i małe zużycie gumy bieżnika. Opony te od numeru 55 i niższych posiadają profilowaną ochronę obręczy. Dzięki bardzo zachęcającemu wyglądowi opony chętnie jest ona wybierana do luksusowych modeli samochodów klasy SUV.

1 komentarz:

  1. Zima trzyma się, więc opony zimowe są niezbędne...Fajny blog. Pozdrawiam:)





    http://www.wulkanizacja-lublin.pl/

    OdpowiedzUsuń