poniedziałek, 24 marca 2014

Czemu napęd na cztery koła (AWD, 4WD) jest najlepszy?



Lepsze przyspieszenie, lepsza trakcja, lepsze wyważenie, stabilniejsze prowadzenie auta - to wszystko zasługa napędu 4x4 zwanego często w skrócie AWD (all-wheel-drive) lub 4WD (four-wheel-drive). Jak to możliwe, że auta napędzane na obydwie osie mają przewagę w każdych warunkach nad autami napędzanymi na pojedynczą oś?



Nie musimy się nawet specjalnie zagłębiać w fizykę aby to wytłumaczyć. Ruszanie autem z miejsca wymaga od silnika wytworzenia całkiem pokaźnej siły, która jest zwiększana lub zmniejszana przez skrzynię biegów i ostatecznie przekładana jest na koła, a dokładniej na gumowe opony, których powierzchnia styku z podłożem jest zwykle zbliżona do powierzchni dwóch ludzkich stóp. W przypadku napędu na jedną oś moc silnika przekładana jest jedynie na dwa koła, a pozostałe dwa koła są wprowadzane w ruch będący efektem poruszenia się kół napędzanych bezpośrednio. Siła napędowa w autach 4x4 jest dostarczana na obydwie osie, czyli na cztery koła. Zatem do wszystkich kół jest przykładana równomiernie. Biorąc pod uwagę dodatkowo systemy, które umiejętnie rozdzielają momenty siły na poszczególne koła w zależności od masy i warunków na drodze auta z napędem na obydwie osie ruszają z miejsca praktycznie zawsze  bez poślizgu, stabilnie i bezproblemowo. To przynosi korzyść w postaci dwóch rzeczy: lepszego startu/przyspieszenia i  bardziej stabilnego kontrolowania sił napędowych przyłożonych do wszystkich czterech kół (oczywiście kontrola jest zapewniona przez odpowiednie systemy zamontowane w aucie). To z kolei w bezpośredni sposób wpływa na zużywanie się opon terenowych, które w przypadku aut z napędem 4x4 jest o wiele bardziej równomierne.

A tu film instruktażowy na przykładzie Jeep'a Wrangler'a:


Co ciekawe auto 4x4 jest stabilniejsze i bezpieczniejsze nie tylko bezpośrednio z racji sił napędowych działających na obydwie osie. Dużą wagę odgrywa tuta... waga elementów przenoszących napęd na 4 koła czyli wałów, mostów i półosi. Aby napędzić każde koło z osobna auto musi być wyposażone w dodatkowe elementy, które znajdują się właśnie przy każdym z kół. Zatem po pierwsze auto jest dociążone co już wpływa na jego trakcję. Po drugie - samochody, które mają napęd na przednią lub tylną oś są po prostu gorzej wyważone konstrukcyjne, bo większy ciężar związany właśnie z przenoszenie napędu na jedną konkretną oś jest z przodu lub z tyłu samochodu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz