Aby gdziekolwiek ruszyć naszym samochodem terenowym, konieczny jest dobór odpowiednich opon. Ułatwiają nam to specjalne oznaczenia znajdujące się na bokach opony. No właśnie, czy na pewno jest to ułatwienie? Wielu z nas pewnie gubi się w podanych symbolach i liczbach. Nie ma w tym nic dziwnego, biorąc pod uwagę abstrakcyjne oznaczenia różnych producentów. Kilka wskazówek z pewnością pomoże nam w ich rozszyfrowaniu.
Pierwszy ciąg znaków, jaki powinien rzucić nam się w oczy występują na każdej oponie, niezależnie od jej przeznaczenia czy marki. Kod może występować przykładowo w takiej postaci:
235/65 R 17 104 Q
Kolejne symbole oznaczają:
szerokość opony w mm / profil opony (związek pomiędzy wysokością boku oraz szerokością przekroju opony) — konstrukcja radialna opony — wewnętrzna średnica opony (wysokość felgi) — indeks nośności (oznacza maksymalne obciążenie przy największym poziomie ciśnienia) — indeks prędkości (ma wartości od A - najniższa prędkość, do Y - najwyższa).
Na oponach 4x4 często może pojawić się następujący znak postawiony przed rozmiarem: LT (Light Truck). Informuje on o ogumieniu przeznaczonym do samochodów terenowych i lekkich ciężarówek. Możemy spotkać się także z oznaczeniami XL (Extra Load) lub RF (Reinforced), które wskazują, że opona została wzmocniona. Zwróćmy uwagę, czy na naszej oponie nie widnieje symbol M+S (Mud + Snow), czyli błoto i śnieg, umieszczany na oponach zimowych i całorocznych. Często towarzyszy mu znak przedstawiający górę i płatek śniegu, to tzw. 3 Peaks Mountain Snow Flake. Dzięki niemu wiemy, że nasze ogumienie nadaje się do jazdy po ośnieżonych drogach, co zostało potwierdzone w odpowiednich testach.
Najważniejszą zasadą w doborze opon jest pamiętanie o odpowiednich parametrach kompatybilnych z cechami naszego pojazdu. W przypadku wątpliwości zawsze lepiej udać się z poradą do fachowca, niż narażać swój samochód lub co gorzej siebie na niebezpieczeństwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz