środa, 4 listopada 2015

Jazda z redukcją napędu. Co oznaczają symbole przekładni 4x4

Samochody wyposażone w reduktor pozwalają na jazdę w różnych trybach, które należy dobrać zgodnie z panującym warunkami na drodze. W przeciwnym razie nie wykorzystamy w pełni osiągów pojazdu lub doprowadzimy do uszkodzenia sprzęgła, reduktora czy zatarcia się silnika.

Jak działa reduktor? W samochodach osobowych moment obrotowy jest przenoszony na jedną oś za pośrednictwem przekładni głównej. W terenówkach, w których moc silnika przenoszona jest na wszystkie koła potrzebna jest dodatkowa skrzynia rozdzielcza. Reduktor podwaja ilość biegów w taki sposób, by zwiększać moc niższych biegów kosztem prędkości.

W samochodach terenowych można spotkać różne tryby jazdy, które załącza się za pomocą drążka skrzyni biegów lub na osobnym pokrętle. N oznacza położenie neutralne, czyli luz. Dalej spotkamy się z pracą w trybach High oraz Low. Do jazdy po utwardzonej drodze trzeba wybrać tryb 2H, który załącza tylko jedną oś. Do włączenia napędu na obie osie służy tryb 4H, w którym centralny dyferencjał przenosi moment obrotowy proporcjonalnie na koła, które go potrzebują. W trybie 4Hlc lub 4H Lock mamy do czynienia z blokadą centranego mechanizmu różnicowego, w związku z czym moc silnika jest rozdzielana po równo na obie osie. Ten tryb pozwala na jazdę w warunkach szosowych. Natomiast 4L jest przełożeniem typowo terenowym, w którym zmniejsza się szybkość obrotu, ale zwiększa jego moc.

W większości typowych terenówek zwłaszcza w starszych wersjach dołączanie drugiej osi i ustawianie terenowego trybu pracy reduktora wymaga zatrzymania pojazdu. Z przełożenia 4H z blokadą dyferencjału lub 4L można korzystać podczas jazdy po bezdrożach, gdy prędkość samochodu nie przekracza 50 km/h.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz