Technologia w Skodach
Większość producentów proponuje bardzo odmienny od terenowego napęd 4x4 - jest to napęd dołączany. Znaczy to, że tylko w momencie zagrożenia lub włączenia specjalnej funkcji samochodu moment obrotowy przekazywany jest również na tylną oś. Skoda stosuje taką wersję 4x4, w której zawsze około 10% napędu trafia na tylne koła - w razie zapotrzebowania moment obrotowy jest odpowiednio rozdzielany między osie, zapewniając jak najlepszą skuteczność. Haldex, czyli samoblokujące się sprzęgło, rozdziela napęd między osie, a elektryczna blokada mechanizmów różnicowych odpowiada za podział napędu między kołami.Próba na ubitym śniegu
Najważniejszym samochodem testowym całego przedsięwzięcia była Skoda Kodiaq, czyli największy SUV tego producenta. Auto pomieści do 7 osób, bagażnik ma pojemność 2100 litrów, a 2 litrowy silnik TDI o mocy 190 KM przekazują 400 Nm momentu obrotowego na wszystkie koła, przy całkowitej masie 1798 kg. Model przerósł oczekiwania i okazał się istnym “czołgiem” na trudnych nawierzchniach - nie wykazywał praktycznie żadnych trudności podczas kilkugodzinnej jazdy po ubitym śniegu.
Próba na zamkniętym torze
Ośrodek Test World Oy udostępnił halę z torem o długości 360 m i stałej temperaturze -9° C. Kodiaq okazała się nieznacznie lepsza od Karoq pod względem podatności na poślizg (głównie dzięki swojej większej masie), jednak wyprowadzenie z niego było znacznie łatwiejsze i szybsze u konkurencyjnego modelu.Próba na kilometrowej, terenowej pętli
Zaskoczeniem okazała się znakomita Skoda Octavia Scout, która w tej wersji ma około 17 centymetrowy prześwit. Sprawdziła się znakomicie nie tylko podczas kontrolowanych poślizgów - rodzinny kombi dorównał również masywnej Kodiaq w starciu z zaspami. Nieprawdopodobnie dobrze sprawdziła się również Karoq ze swoją lekkością, szerokim rozstawem kół (2638 mm), prześwitem, zwinnością i łatwością prowadzenia.Slalom na lodzie
W tej konkurencji wzięły udział wszystkie trzy samochody - faworytem okazała się największa, Kodiaq. Dzięki swojej masie, rozstawowi osi i sztywności zawieszenia potrafiła tak dobrze utrzymywać stabilność.Przy dzisiejszych warunkach drogowych w Polsce (w których drogowcy co roku są zaskoczeni zimą), w szczególności jeśli mieszkasz poza miastem albo często wyjeżdżasz - zdecydowanie warto skorzystać z oferty napędu na cztery koła. Auto z tym systemem oraz zimowymi oponami staje się znacznie bardziej odporne na trudne warunki pogodowe, a co za tym idzie - bezpieczniejsze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz