niedziela, 30 listopada 2014

Fiat 500 X – dla poszukiwaczy przygód

Propozycja dla tych, którym podobałoby się połączenie Jeepa z Fiatem 500. Z tego pierwszego Fiat 500 X zaczerpnął układ napędowy, z drugiego natomiast – stylistykę.

Dusza Jeepa

Na polskim rynku Fiat 500 X pojawi się w lutym 2015 roku. Miłośnicy crossoverów zapewne nie mogą się już doczekać. Nowy Fiat spełnia bowiem niemalże wszystkie potrzeby użytkowników: daje radość zarówno z codziennej jazdy, jak i z wypadów na lekkie trasy offroadowe. Fiat 500 X bardzo przypomina model Renegade – zastosowano w nich tę samą płytę podłogową, wspólne podzespoły oraz rozstaw osi. Nawet wymiary są niemal identyczne. Tym, co odróżnia od siebie te dwa modele, są jednak układy przeniesienia napędu.

Napęd dobrze dopracowany

Zarówno producenci Fiata, jak i Jeepa, oferują napęd 4x2 oraz 4x4. Fiat proponuje jednak dwie wersje przedniego napędu, a Jeep – dwa warianty napędu obu osi. Co ciekawe, jedna z wersji napędowych Fiata posiada układ „Traction Plus”, wyposażony w system ESC, który chroni auto przed wpadnięciem w poślizg. System ten działa podobnie jak blokada mechanizmu różnicowego. W przypadku napędu 4x4 mamy także do czynienia z występowaniem sprzęgła wielopłytkowego, służącego do rozdzielania momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną oś.

Przełącz się w tryb przygody

Najciekawszą gratką w modelu 500 X, której zalety docenią rasowi automaniacy, jest możliwość przełączania trybów pracy. 500 X podzielone są na 5 modeli: Pop, Popstar, Lounge, Cross oraz Cross Plus. We wszystkich modelach, oprócz Pop (podstawowego), znajdziemy pokrętło „Mood Selector”, służące do sterowania układem napędowym. Za jego pomocą możemy przełączać się pomiędzy trzema trybami: auto, sport oraz ustawieniem, ułatwiającym poruszanie się w trudnym terenie. Nazwa tego ostatniego jest różna w zależności od tego, z którym dokładnie modelem 500 X mamy do czynienia. Tryb auto przydaje się podczas codziennej jazdy, natomiast sport zmienia sposób sterowania silnikiem oraz „usztywnia” układ kierowniczy, tak, by osoba prowadząca pojazd, mogła czerpać z jazdy więcej sportowych wrażeń.

Niejeden silnik do wyboru

Fiat 500 X wyposażony będzie w silnik benzynowy 1,4 MultiAir2 o mocy 140 KM. Dostępne będą też dwie wersje Diesla MultiJet II: pierwszy z nich, o pojemności 1,6 litra ze 140 KM oraz drugi – o pojemności 2 litrów ze 120 KM. Zarówno w MultiAir, jak i 120-konny MultiJet II występować będą w parze z 6-biegową ręczną skrzynią biegów. Wyjątkiem będzie tutaj 140-konny MultiJet II, którego użytkownicy zyskają możliwość obcowania z 9-biegową automatyczną skrzynką firmy ZF.

Późniejsze wersje Fiata 500 X wyposażone będą w silniki benzynowe 1,6 E-torQ (110 KM) z 5-biegową skrzynią, obsługiwaną ręcznie oraz przednim napędem. Dostępny będzie także 1,4 Turbo MultiAir2 (170 KM) oraz Tigershark MultiAir2 o pojemności 2,4 litra i 187 KM. Obydwie te wersje obsługiwane będą za pomocą 9-biegowej automatycznej skrzyni biegów, a ich właściciele zaczerpną przyjemność z korzystania z napędu 4x4.

Użytkownicy Fiata 500 X będą mieli również możliwość niestandardowego wykończenia swoich aut – np. poprzez specjalne obudowy lusterek, paski na dachu czy masce oraz ciekawą obudowę kluczyka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz