Powszechnie przyjęło się sądzić, że każdy samochód z napędem na cztery koła o nieco większym nadwoziu i podwyższonym zawieszeniu to SUV. Tak naprawdę sprawia jest trochę bardziej skomplikowana, a nazywanie wszystkich takich pojazdów SUV-ami to nadużycie. Istnieją jeszcze crossovery i klasyczne samochody terenowe, które są najczęściej mylone z poprzednimi, a same nazwy są niekiedy używane synonimicznie, a to duże uproszczenie.
Ani sportowy, ani luksusowy
Skrót SUV po rozwinięciu brzmi Sport Utility Vehicles, czyli w polskim tłumaczeniu oznacza sportowo-użytkowe pojazdy. Od razu nazwa wprowadza w błąd, gdyż nie są to samochody przeznaczone do "sportowego" użytkowania. Według Davida Jacobsa przede wszystkim liczą się kwestię zastosowania SUV-ów. W książce zatytułowanej tak, jak rozwinięcie tego akronimu, Jacobs podaje, że przede wszystkim to uterenowiony samochód przeznaczony dla cywilnego użytkownika. Proweniencja tych samochodów wiąże się właśnie z dostosowywaniem pojazdów wojskowych do użytkowników cywilnych. Pierwszym tego typu autem był Jeep CJ-5 (tzw. "civilian Jeep") wyprodukowany w 1961roku.Nieprawdą jest także, że są to "luksusowe terenówki". Pierwsze tego typu pojazdy nie cieszyły się specjalnie dużym zainteresowaniem i były przeznaczone głównie dla rolników lub leśników, którzy mieli je wykorzystywać w codziennej pracy. Jednak popularność SUV-ów nadeszła dopiero w latach 80. na co w dużym stopniu wpływ miała także cena ropy. Samochody typu SUV były dostępne głównie na rynku amerykańskim. Trudno jednak im było przebić się przez popularność segmentu tzw. pick-upów, czyli znanych w całych Stanach półciężarówek o charakterystycznej konstrukcji z "paką".
Mała popularność SUV-ów wiązała się także z licznymi wypadkami, które często kończyły się dachowaniem. Kierowcy nie zdawali sobie sprawy, że konstrukcja tych pojazdów wymaga innego prowadzenia. Duża buda na lekko terenowym podwoziu wpływała na sporą nadsterowność, która kończyła się klasycznym koziołkowaniem. Dopiero, gdy poprawiono ich osiągi i naszpikowano efektownymi gadżetami te samochody stały się luksusowe, choć wcale nie były terenówkami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz