poniedziałek, 30 marca 2015

Kartka z historii Jeepa

Na wystawie “Milano AutoClassica” znajdziemy samochody wielu znanych marek. Wśród nich jest oczywiście klasyk off-roadowego gatunku, którego wcale nie trzeba przedstawiać - Jeep. Jakie ciekawostki producent zgotował nam tym razem?

Wojskowo

Każdy, kto przyjdzie na wystawę, może podziwiać prekursora pierwszego cywilnego Jeepa - Willys-Overland. Zanim na rynku po raz pierwszy pojawiła się bowiem terenówka do celów prywatnych, z off-roadowego wehikułu korzystało amerykańskie wojsko. W lipcu 1941 roku rozpoczęła się produkcja Willys’a MB (oficjalna nazwa to Willys Jeep MB Truck, ¼ ton, 4x4). Był to niewielki samochód, który dzięki napędowi na cztery koła umożliwiał żołnierzom przeprowadzanie zwiadu w trudnym terenie. Auto produkowano do roku 1945, a jego potoczna nazwa brzmiała “General Purpose” (słowo “Jeep” wzięło się od skrótu tego wyrażenia).

Po cywilnemu

W 1945 roku, po zakończeniu II wojny światowej, zaczęto produkować cywilny CJ-2A, czyli “Civilian Jeep”. Model ten oficjalnie uważa się za pierwsze auto terenowe w historii (czyżby o wojskowej wersji usłyszano dopiero wiele lat później?). W 1946 roku wprowadzono zaś model Jeep Station Wagon, w którym wykorzystano specjalny system napędowy. Przy tej okazji zaczęto używać pojęcia “Sport Utility Vehicle”. Segment premium Large SUV stworzono zaś wraz z wypuszczeniem na rynek modelu Jeep Wagoneer. W segment Small SUV, Jeep wpisał się natomiast w roku 2014, rozpoczynając produkcję modelu Renegade.

Powiew prestiżu

Mimo iż jest na rynku od niedawna, Jeep Renegade już podbija serca kierowców. Prócz tego, że model ten należy do jednego z najlepiej sprzedających się samochodów we Włoszech, przez prestiżowy magazyn Quattroruote uznany został również za “Nowość Roku 2015”. Renegade’a uznano także za najbezpieczniejszy samochód w swoim segmencie, co potwierdza 5 gwiazdek Euro NCAP. Jego właściwości terenowe w płynny sposób przenikają się tutaj z elementami, sprzyjającymi jeździe po mieście. Użytkownik ma do dyspozycji dziewięciostopniową skrzynię biegów, jednostki napędowe o niskim spalaniu, dwa układy napędowe i rozwinięte systemy, dbające o bezpieczeństwo pasażerów.

Off-roadowo i stylowo

Jeep zaprezentował również nową serię Wranglera “X”, opartą na Wranglerze Sahara. Nowy model wyposażony jest we wszystko, czego potrzeba, by wyruszyć w podróż pełną przygód i dobrze przy tym wyglądać. Znajdziemy tu więc nie tylko 18-calowe, stylowe czarne obręcze kół i maskę z podwójnym wlotem powietrza, lecz także odkryty dach Freedom Top oraz siedmioszczelinową kratę chłodnicy na nadwoziu.

Miłośnicy Jeepa nie bez powodu twierdzą, że samochody tej marki mają w sobie coś szczególnego. Producent niemal od początku stawiał bowiem na indywidualizm i poczucie wolności. Modele z nowych serii zdają się tylko potwierdzać tę tendencję.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz