czwartek, 5 marca 2015

Charakterystyka napędów 4x4

Napęd 4WD wcale nie znaczy zawsze to samo. W zależności od przeznaczenia samochodu stosuje się różne odmiany napędu na obie osie. Inaczej moc będzie rozdzielana w sportowym samochodzie, inaczej w SUV-ie, a jeszcze inaczej w samochodzie terenowym. Czym różnią się od siebie napędy na cztery koła?

Napęd w terenie

Samochody terenowe najlepiej wykorzystują zalety napędu 4x4, ale tylko na bezdrożach. Najczęściej samochód terenowy posiada napęd na tylną oś, a przednie koła otrzymują moc dopiero po podłączeniu napędu 4x4 przez kierowcę. Tylna oś jest wyposażona w mechanizm różnicowy, ale brak dyferencjału z przodu bardzo utrudnia jazdę po utwardzonych drogach.

4x4 na sztywno

Samochody WRC, które charakteryzują sie dużą mocą silnika posiadają napęd 4x4, który pozwala w pełni wykorzystać siłę jednostki przenosząc moment obrotowy na obie osie. Swego czasu Audi wprowadziło napęd na obie osie do swoich osobowych modeli. Od tego czasu stały napęd 4x4 montuje się w różnych samochodach sportowych i tych przeznaczonych do ruchu miejskiego. Napęd AWD jest oparty o potrójny mechanizm różnicowy. Przedni, tylny i centralny dyferencjał spełnia funkcje rozdzielającą moc silnika pomiędzy obie osie.

Napęd na zlecenie

W większości SUV i crossoverów montowany jest napęd na jedna oś z funkcją dołączania drugiej za pomocą międzyosiowego sprzęgła. Najczęściej sterowanie rozdziałem mocy odbywa się elektronicznie i automatycznie, gdy samochód utraci przyczepność przednich kół na śliskiej nawierzchni. Takie rozwiązanie sprawia, że pojazd jest w stanie pokonywać umiarkowanie trudny teren, np. na zaśnieżonym podjeździe. Elektronicznie sterowany napęd montowany w SUV-ach jest także tańszy w eksploatacji, a samochód spala mniejszą ilość paliwa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz