piątek, 31 lipca 2015

Kupujemy używane auto 4x4. Na co zwracać uwagę?

Ktokolwiek kupował używany samochód jakiejkolwiek klasy ten wie, że to niełatwe zadanie, wymagające godzin spędzonych na wyszukiwaniu idealnego samochodu, a potem szukanie właściwego modelu w optymalnej cenie na szrotach, w komisach i na targach. Nie inaczej, a może nawet trudniej jest w przypadku samochodów terenowych lub typu SUV.

Przed zakupem auta możemy ułatwić sobie wybór i ograniczyć liczbę poszukiwanych modeli zadając sobie kilka pomocniczych pytań.

Ile jesteśmy w stanie zapłacić

Pierwsze pytanie, jakie należy sobie zadać to przedział cenowy. Wiadomo: im większy budżet, tym więcej możliwości. Jednak auto z napędem na obie osie można kupić już od 10 tys. zł. Będą to raczej modele kilkunastoletnie z dużym przebiegiem, ale znajdziemy tu także niezniszczalne samochody, takie jak Suzuki Jimny czy Nissan Terrano. Jeśli do budżetu dołożymy kolejne 10 tys. zł, to łatwiej znajdziemy naprawdę przyzwoite pojazdy. Tu również trzeba się liczyć z tym, że będą to roczniki w okolicy 2000 r. lub starsze. Ma to jednak zalety, ponieważ wiele z tych starszych terenówek było budowanych na solidnych ramach z niezależnym zawieszeniem. Czasem lepiej zakupić starsze auto, ale sprawdzone, funkcjonalne i mało awaryjne, takie jak Toyota Rav-4, Mitsubishi Outlander, Land Rover Freelander czy Suzuki Grand Vitara. Modele za kwotę wyższą niż 30 tys. będą młodsze, zapewne bardziej sprawne i tańsze w eksploatacji. Powyżej tej kwoty znajdziemy także więcej modeli typu SUV i luksusowych terenówek z nowoczesnym wyposażeniem.

Z używanymi samochodami 4x4 jest jeden problem, jeśli chodzi o cenę. Nowe terenówki lub SUV-y są znacznie droższe od modeli osobowych. W związku z tym rynek wtórny także będzie rządził się podobnymi prawami. Za auto z napędem na obie osie (nowe czy używane) po prostu trzeba dać więcej niż za osobówkę z tego samego rocznika.

Czego oczekujemy?

Przed zakupem warto zastanowić się, czego oczekujemy od używanego samochodu. Jeśli chcemy, aby była to dobra, mocna terenówka, którą będziemy jeździć po wymagającym terenie, to lepiej żeby był to pojazd sprawdzony i doceniany przez kierowców (Land Rover Defender, Grand Cherokee, Nissan Patrol). Na młodsze i bardziej nowoczesne SUV-y powinni zdecydować się ci, którzy oczekują wygodnego samochodu 4x4 o wysokiej pozycji kierowcy,przestronnym wnętrzu i z nieco większym prześwitem. Nowsze auta 4x4 były projektowane tak, by ograniczać emisje spalin. Będą więc bardziej oszczędne, jeśli chodzi o spalanie. To jednak często odbywa się kosztem możliwości terenowych.

Gdy wybierzemy już konkretny model i udamy się do komisu, warto dokładnie przyjrzeć się samochodom. Auta z napędem na obie osie to dodatkowe układy i mechanizmy, które trzeba dokładnie sprawdzić. Niestety terenówka z drugiej ręki to większe ryzyko, że po zakupie auta trzeba będzie w niego jeszcze zainwestować.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz